Светски дан без дуванског дима - 31. мај 2013.

Поводом обележавања Светског дана без дуванског дима, Градски завод за јавно здравље Београд ће учестовати у манифестацији „Еко улица – Непушачки сквер“ која ће се одржати 31. маја са почетком у 13 часова у улици 1300 Каплара. Организатор манифестације је Удружење подршку, едукацију и помоћ, а циљ је унапређење свести јавности о штетностима дуванског дима и промоција здравих стилова живота.


Тема овогодишњег Светског дана без дуванског дима је „Забрана рекламирања и промоције дувана и спонзорстава од стране дуванске индустрије”.

Оквирна конвенција о контроли дувана Светске здравствене организације, њени водичи и протоколи, чине најбољу основу за активности контроле дувана у свим земљама. Члан 13. Оквирне конвенције фокусира забрану рекламирања и промоције дувана и спонзорстава од стране дуванске индустрије. Свака држава – уговорна страна Оквирне конвенције о контроли дувана СЗО требало би да спроведе потпуну забрану рекламирања и промоције свих дуванских производа и спонзорстава од стране дуванске индустрије пет година од дана ступања на снагу ове Конвенције у тој земљи. Доказано је да потпуна забрана рекламирања доводи до смањења броја особа које започињу са пушењем и настављају да пуше. Статистички подаци показују да је забрана рекламирања дувана и спонзорства дуванске индустрије један од најисплативијих начина да се смањи потражња за дуваном.

Упркос ефикасности потпуне забране, према Извештају СЗО о глобалној епидемији дувана из 2011. године,  у 2010. години само је 6% светске популације у потпуности било заштићено од рекламирања, промоције и спонзорства од стране дуванске индустрије. У Европском региону Светске здравствене организације налази се највећи број држава (77%) које су забраниле рекламирање на телевизији, радију и у штампаним медијима, иако не све облике директног и/или индиректног рекламирања. Међутим, Европски регион СЗО заостаје за већином других региона СЗО у погледу забране рекламирања на месту продаје и у међународним медијима, а само неколико држава има забрану скоро свих облика директног и индиректног рекламирања.

Упоредо са повећањем броја земаља које иду ка томе да у потпуности испуни своје обавезе које проистичу из Оквирне конвенције о контроли дувана СЗО, дуванска индустрија покушава све агресивније да поткопа обавезе из Конвенције, међу њима и да ослаби јавноздравствене напоре да се забрани рекламирање, промоција и спонзорство. На пример, тамо где је законом забрањено рекламирање дуванских производа постављају се на месту продаје огромни екрани велике резолуције или тамо где се дувански производи морају паковати на стандардизован начин, једнообразно, дуванска индустрија се суди са државама у њиховим судовима и уз помоћ међународних трговинских механизама. С друге стране, дуванска индустрија користи спонзорисање и, посебно тактику корпоративне друштвене одговорности, да би преварила јавно мнење и да би становништво поверовало у њену честитост и добре намере, док у ствари покушава да избегне политичку и законску обавезу. У Европи дуванска индустрија користи рупе у законима о контроли дувана, потурајући друштвену прихватљивост и нормализацију употребе дувана.

Ратификацијом Оквирне конвенције о контроли  дувана Светске здравствене организације Република Србија се, заједно са још 139 земаља света, обавезала на свеобухватну  акцију у циљу контроле  дувана и на тај  начин  контролу дувана  поставила  као  приоритет. Контрола дувана у Републици Србији је важан аспект и у процесу хармонизације са земљама Европске уније.

Креативни рад са ученицима на превенцији злоупотребе психоактивних супстанци
Teлeфoни: +381 11 2078643, + 381 11 2078655
E-mail: Ова адреса ел. поште је заштићена од спамботова. Омогућите JavaScript да бисте је видели., Tvoje Znanje Menja Sve FB stranica
Израду странице: www.tvojeznanjemenjasve.zdravlje.org.rs је финансијски подржао Град Београд, Градска управа града Београда - Секретаријат за здравство